En typisk flyvedag
Vi flyver næsten hver weekend fra starten af april til slutningen af oktober. I det følgende kan du læse, hvordan en typisk flyvedag forløber.
Briefing
Man samles præcist kl. 9:00 i klubhuset, hvor vagthavende instruktør orienterer om vejr- og vindforhold samt andre forhold, der vedrører dagens flyvning. Der aftales fordeling af arbejdsopgaver, og der fordeles eller evt. trækkes lod om fly.
Klargøring
Flyene, der skal i brug, trækkes af hangaren, og der udføres dagligt tilsyn på dem, så man er sikker på, at alt fungerer som det skal. Spillet, der er monteret på en lastvogn, checkes ligeledes.
Køretøjer
Startvogn, wirehenter og traktor. Disse køretøjer er meget vigtige redskaber som gør at en flyvedag kan fungere. Køretøjerne klargøres og pakkes ved dagens start.
Flyvning
Når spillet er kørt i stilling på banen, og flyene er blevet slæbt til startstedet, er man sådan set klar til dagens flyvning. Flyvningen kan ikke afvikles uden 'jordpersonel': Der skal være en spilfører (der betjener spillet i den anden ende af banen), en tipholder (der holder vingerne vandret), en signalist (der kommunikerer med spilføreren), og så er der selvfølgelig piloten og evt. instruktør. Flyvningen fortsætter normalt til sidst på eftermiddagen.
Sammenpakning
Når er vi færdige med at flyve vasker vi flyene og pakker alt materiel sammen i hangarerne så de er klar til bare at blive trukket over på landingsbanen næste flyvedag.
Afslutning
Det er kutyme at slutte flyvedagen af med en sodavand eller en øl som en hyldest for en vellykket flyvedag, og ofte griller vi også om aftenen.